There was an error in this gadget

Pembuka Bicara~

* SG! [edited part] bieyla post dkat p2u.. Tgk dekat sidebar~

*Warkah Terakhir hanya berkisar mengenai persahabatan dan kekeluargaan sahaja. Saya buat cerita Warkah Terakhir sebab banyak kawan maya saya yang tak suka bercinta. So, saya make up my mind and buat cerita ni. Harap-harap kawan-kawan semua terima. =)


* Semua gambar yang ada di sini adalah hak milik pak cik google. Ada sesetengah gambar hak milik saya.

Saturday, October 15, 2011

Revenge 8 : The Class Begin (part 2)

 
Revenge 8 : The Class Begin (part 2)
 
“Hai cik adik manis, basuh pinggan betul-betul ya,” Saliva mengenakan Monica dan Tiara yang sedang membasuh pinggan mangkuk. Monica dan Tiara angkat muka. Muka mereka sudah masam.

“Dahlah, guna aje magis. Bukan cikgu tu nampak pun,” Saliva memberi idea yang jahat. Monica dan Tiara tersentak begitu juga Slyer dan Danny. Danny menepuk bahu Saliva, ”Kau nak dia orang kena lagi teruk ke? Tak pasal-pasal cikgu tu suruh dia orang cuci pinggan mangkuk selama seminggu.”

“Laa.. aku cuma nak menolong aje. Habis tu, tak kan kau nak tengok kawan-kawan kau kena basuh pinggan mangkuk yang nak dekat 6000 ni. Kelas ke-2 mula pukul 2.30 petang. Kau nak dia orang punya tangan mengecut dan penat ke? Tak ke kesian tu. Aku rasa cadangan aku tu baguslah.” Saliva mempertahankan cadangannya. Danny menggeleng kepala tanda tidak setuju.

“Aku tahu, kau nak aku tolong dia orang basuh pinggan mangkuk ni kan? Hei.. sorry sikit.. Aku tidak akan pernah sesekali mengotori tanganku dengan membasuh pinggan mangkuk budak-budak ni. Pinggan mangkuk aku bolehlah aku basuh, tapi bukan budak-budak ni.” Pantas Saliva mencelah apabila melihat Danny hendak buka mulut. Danny yang hendak buka mulut terbantut. Dia tidak pernah terfikir kata-kata yang diucapkan oleh Saliva. Dia hanya mahu memberitahu bahawa dia hendak pergi ke tandas.

Tiba-tiba Danny tepuk tangan. Saliva pelik. Begitu juga Monica dan Tiara. Slyer sudah hilang ke mana entah. Mungkin pergi cari makanan. “Baguslah idea kau tu Valisa. Aku tak pernah terfikir.” Saliva terdiam. Bagus? Gila apa. Dia ingat aku akan setuju dengan idea tu. No way!

“Kenapa bagus pula? Kau nak tolong dia orang ke? Tolonglah. Aku tak halang.” Dengan cepatnya Saliva menyelamatkan diri. Dia pergi meninggalkan Monica, Tiara dan Danny yang terpinga-pinga.

“Ceh, apa punya kawanlah Valisa tu. Tak kanlah tak nak tolong kita. Kita ni kawan dia. Eeee...” Tiara merungut. Monica hanya memandang kelibat Valisa sehingga hilang. Danny pula tersenyum kecil mendengat rungutan Tiara.

“Aku tahu macam mana, tapi kau tak boleh tonjolkan diri kau orang sehingga aku beritahu.” Kata-kata Slyer yang entah mana datangnya mencelah. Mata Monica bercahaya apatah lagi mata Tiara.

“Betul ke? Macam mana? Cepatlah.” Dengan tidak sabar-sabar Tiara bertanya.

“Tetapi ingat, jangan tonjolkan diri kau orang sehingga aku kata boleh,”

“Senang aje tu,” balas Tiara. Monica juga turut mengangguk.

“Okey, macam ni...” Mereka berempat berbisik-bisik. Monica dan Tiara sudah tersenyum lebar. Danny menepuk-nepuk bahu Slyer.

“Bergeliga juga otak kau,” ucap Danny. Slyer tersengih. Monica dan Tiara sudah tidak sabar untuk memulakan rancangan mereka.

*****

Saliva berjalan menuju ke sebuah bangunan tempat di mana mereka semua tidur. Dia baru sahaja keluar dari tandas. Sedang asyik di melayan perasaan, tiba-tiba ada tangan menekup mulutnya dan dia di tarik ke dalam bilik stor. Saliva hendak membaca mantera tetapi tidak jadi apabila melihat Monica dan Tiara di depannya.

“Macam mana kau orang boleh ada dekat sini? Bukan kau orang kena basuh pinggan mangkuk ke?” Tanya Saliva kehairanan. Monica dan Tiara tersenyum sinis, “Terima kasih pada Slyerlah. Bergeliga gila otak dia. Dia gantikan tempat kita orang dengan batu. Batu tu yang buat kerja kita orang. Batu tu serupa dengan kita orang.” Terang Tiara.

“Hah?? Aku tak faham,”

“Hurmm.. lembaplah kau ni. Slyer, dia ambil seketul batu dan jampi dekat batu tu supaya batu tu menyerupai kita orang. Jadi sekarang, batu tu yang tengah buat kerja kita orang. Tapi kita orang tak boleh dilihat oleh orang. Kalau tak lagi teruk kita orang kena. Sebab tu kita orang nyorok dekat bilik stor ni. Tempat yang kita orang rasa selamat!” Kali ini giliran Monica yang menerangkan. Saliva angguk kepala. Mengerti.

“Jadi, kenapa tarik aku sekali? Aku nak pergi kelaslah pukul 2.30 petang ni.”

“Sebab kita orang bosanlah. Tak akan kita orang berdua aje. Jadi, kita orang ajak kau sekali. Alah, belajarlah dengan kita orang dekat sini. Tiara ambil Magical Crystal juga. Sama macam kau.” Monica membuat alasan.

“Yalah tu, ke kau nak aku kena denda sekali? Cakap ajelah. Aku tak kisahlah kalau kena denda. Aku guna taktik kotor kalau kena denda nanti.” Balas Saliva dengan bersahaja.

“Wah.. pandai kau baca fikiran kita orang. Kalau dah tahu tu, jadi kita duduk sini sampai kelas tamat. Macam mana?” Tanya Monica.

“Aku boleh aje. Tak kisah pun.” Balas Saliva seperti tidak ambil peduli. Dia meletakkan kepala di atas bukunya dan terus melelapkan mata. Tiara dan Monica ikut sama.

No comments: